Kwalifikacja wstępna przyspieszona kat. C

Kwalifikacja wstępna przyspieszona to krótsza wersja “pełnej” wersji kwalifikacji wstępnej i również jest przeznaczona dla osób chcących wykonywać pracę w transporcie drogowym, które uprawnienia do kierowania pojazdami:

  •  kat. C (ewentualnie C1) zdobyły po 10. września 2009

lub

  • kat. D (ewentualnie D1) zdobyły po 10. września 2008

Osoby, które zdobyły uprawnienia kat. C (lub C1) do 10 września 2009 (włącznie) lub uprawnienia kat. D (lub D1) do 10. września 2008 (włącznie) muszą odbyć w odpowiednim terminie szkolenie okresowe.

Kwalifikacja wstępna przyspieszona składa się ze 140 godzin zajęć dydaktycznych (130 godzin teorii i 10 godzin praktyki – na część praktyczną składa się 8 godzin jazdy w ruchu miejskim i 2 godziny jazdy w warunkach specjalnych, które można zastąpić 1 godziną jazdy na symulatorze).

Kwalifikacja wstępna przyspieszona to najlepsze rozwiązanie dla osób, które ukończyły:

  •  21 lat w przypadku kat. C i C+E
  • 23 lata w przypadku kat. D i D+E

gdyż nie podlegają ze względu na wiek żadnym ograniczeniom.

Osoby młodsze także mogą skończyć kwalifikację wstępną przyspieszoną ale do czasu ukończenia stosownego wieku (21 lat dla kat. C i C+E oraz 23 lata dla kat. D i D+E) będą podlegały następującym ograniczeniom:

Ukończenie jedynie kwalifikacji przyspieszonej przez osobę mającą kat. C lub C+E i która nie skończyła 21 lat oznacza ograniczenie wyłącznie do tych pojazdów, do prowadzenia których wymagane jest prawo jazdy kat. C1 lub C1+E, czyli w przypadku C1 – pojazdów samochodowych (z wyjątkiem autobusu) o DMC do 7,5 ton a w przypadku C1+E – zespołem pojazdów o DMC do 12 ton, składającym się z pojazdu ciągnącego o DMC do 3,5 ton i przyczepy o DMC nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego (szersza definicja w słowniczku na dole strony). Prowadzenie pojazdów bez ograniczeń możliwe by było dopiero po ukończeniu 21 roku życia i nie ma tu znaczenia fakt, że dana osoba posiada uprawnienia kat. C lub C+E – ukończenie kwalifikacji wstępnej przyspieszonej dla osób w wieku 18-21 lat powoduje automatycznie takie ograniczenie, jakby dana osoba miała tylko kat. C1 lub C1+E.

Ukończenie jedynie kwalifikacji przyspieszonej przez osobę mającą kat. D lub D+E i która nie skończyła 23 lat oznaczałoby ograniczenie wyłącznie do tych pojazdów, do prowadzenia których wymagane jest prawo jazdy kat. D1 (autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą – szersza definicja w słowniczku na dole strony) lub D1+E i to wyłącznie wówczas, gdy przewóz jest wykonywany na liniach regularnych, których trasa nie przekracza 50 km. Dla osoby, która ukończyła kwalifikację wstępną przyspieszoną ograniczenia te znikają dopiero z dniem ukończenia 23 roku życia.

Reasumując:

Jeśli jesteś w wieku od 18 do 21 lat, masz kat. C lub C+E, nie chcesz mieć ograniczeń „tonażowych” i nie chcesz czekać do 21 roku życia, musisz skończyć „pełną” kwalifikację wstępną. Jeśli skończyłeś 21 lat, wówczas zrób kwalifikację wstępną przyspieszoną.

Jeśli jesteś w wieku od 21 do 23 lat, masz kat. D lub D+E, nie chcesz mieć ograniczeń i nie chcesz czekać do 23 roku życia, musisz skończyć „pełną” kwalifikację wstępną. Jeśli skończyłeś 23 lata, wówczas zrób kwalifikację wstępną przyspieszoną.

Kwalifikację wstępną przyspieszoną zdobywa się na całą grupę kategorii: – C / C1 / C+E / C1+E lub D / D1 / D+E / D1+E bez względu na to, jakie posiada się w danej chwili kategorie prawa jazdy. Rozszerzenie posiadanych uprawnień nie oznacza więc konieczności „powtórzenia” kwalifikacji wstępnej! Warto o tym pamiętać, bo niestety ciągle znajdują się ośrodki, które wmawiają osobom rozszerzającym prawo jazdy o kategorię E, że po zdaniu egzaminu muszą na nowo zrobić kwalifikację wstępną lub szkolenie okresowe.

Kwalifikacja wstępna przyspieszona kończy się egzaminem teoretycznym w postaci testu składającego się z części ogólnej (dla wszystkich kategorii prawa jazdy) i części specjalistycznej (dla kat. C, C1, C+E, C1+E lub D, D1, D+E, D1+E). Po zdaniu egzaminu (przed komisją powoływaną przez wojewodę) otrzymasz Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej. Egzamin jest identyczny jak w przypadku “pełnej” kwalifikacji wstępnej.

Przed otrzymaniem Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej musisz wykonać badania lekarskie i badania psychologiczne a następnie z trzema dokumentami (Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej, orzeczenie lekarskie, orzeczenie psychologiczne) i zdjęciem udać się do swojego wydziału komunikacji aby dokonać wymiany prawa jazdy i uzyskać w nim wpis posiadanych uprawnień.

Pamiętaj, że przed upływem 5 lat od uzyskania Świadectwa Kwalifikacji Zawodowej musisz ukończyć kolejne szkolenie okresowe, ponownie zrobić badania i wymienić prawo jazdy. I tak co 5 lat.

Data uzyskania uprawnień – znajdziesz ją w tabelce na 2 stronie prawa jazdy w kolumnie oznaczonej numerem „10”. Pamiętaj, że nie jest to data zdania egzaminu! Czego jest to więc data? Po zdanym egzaminie WORD przesyła dokumentację do właściwego dla miejsca zamieszkania wydziału komunikacji. Urzędnik sprawdza kompletność, aktualność i poprawność dokumentów a następnie na wniosku (tym samym, który wypełniałeś zapisując się na kurs) podbije pieczątkę i składa podpis pod formułą: „zarządzam wydanie prawa jazdy”. W tym momencie uzyskujesz dopiero uprawnienia do prowadzenia pojazdów danej kategorii i to właśnie ta data jest potem w poz. 10 prawa jazdy. Potem dopiero urzędnik skanuje dane wpisane na wniosku i wysyła je do Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych w celu wydrukowania twojego prawa jazdy. Data ta ma fundamentalne znaczenie dla ustalenia czy dana osoba podlega obowiązkowi ukończenia któregoś ze szkoleń w ramach kwalifikacji (wstępnej, wstępnej przyspieszonej, uzupełniającej, uzupełniającej przyspieszonej). Przypominam, że dla kat. C, C1, C+E, C1+E datą rozstrzygającą jest 10.09.2009 i kwalifikacji podlegają osoby, które uprawnienia kat. C lub C1 zdobyły po tym dniu (czyli począwszy od 11.09.2009) a dla kat. D, D1, D+E, D1+E datą rozstrzygającą jest 10.09.2008 i kwalifikacji podlegają osoby, które uprawnienia kat. D lub D1 zdobyły po tym dniu (czyli począwszy od 11.09.2008).

Kategoria C1 uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t, z wyjątkiem autobusu, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

Kategoria C1+E uprawnia do kierowania zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w kategorii C1 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego;

Kategoria D uprawnia do kierowania autobusem, ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

Kategoria D1 uprawnia do kierowania autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;

Kategoria D1+E uprawnia do kierowania zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w kategorii D1 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego.

Cena: 2900 zł